Podaj Pagaj 2016 – relacja

Podaj Pagaj 2016 – relacja

Już po raz drugi w Nadbałtyckim Centrum Kultury odbył się Trójmiejski Festiwal Improwizatorów „Podaj Pagaj”. Improwizatorzy z trójmiejskich grup wymieszali się i w nowych składach zaprezentowali oryginalne formaty improwizowane. Wszystko ku uciesze trójmiejskiej (i nie tylko) publiczności. Każdy spektakl miał swojego lidera, który odpowiadał za przygotowanie i trening grupy pod wymyślony przez siebie format.

Pierwszym spektaklem był „Sitcom” w wykonaniu grupy prowadzonej przez Rafała Kaczmarskiego. W spektaklu wykorzystano wiele charakterystycznych elementów sitcomu. Pojawił się oczywiście śmiech z taśmy, muzyka jako element przejścia pomiędzy scenami i mieszkanie jako miejsce interakcji głównych bohaterów. Ciekawie wyszło wykorzystanie dodatkowych efektów dźwiękowych, takich jak śpiew ptaków czy różne melodie określające nastrój sceny. Zdarzało się, że efekty dźwiękowe nie pasowały do sceny lub w niej przeszkadzały, ale w większości przypadków były one pomocne.

Jako druga na scenie zaprezentowała się grupa Małgorzaty Różalskiej. Zaprezentowany format „Bliżej” jest autorstwa Laury Dorneweerd, improwizatorki z Amsterdamu. W tym formacie śledziliśmy trzy pary z różnym stażem, nadanym przez publiczność. Ten spektakl wybił się na tle pozostałych dzięki bardzo dobrze zbudowanym relacjom między postaciami. Każda relacja była charakterystyczna i świetnie odzwierciedlała obraz związku na różnych etapach. Warto też zauważyć, że cały spektakl był oparty na scenach dwuosobowych i dzięki temu w każdej historii nie było zbędnego tworzenia wątków, tylko eksploatacja relacji.

Drugi dzień rozpoczął się od spektaklu Magdaleny Bochan-Jachimek, „Zagraj to jeszcze raz”. Pomagała w spektaklu Ewa Czernowicz. Mogła ona zatrzymać dowolną scenę i kazać improwizatorom zagrać ją jeszcze raz, używając tych samych kwestii, ale nadając inne emocje. Koncept był bardzo trafny, jednak te zmiany zdarzały się za bardzo w środku sceny i zaburzały nieco dynamikę sceny. Mimo to ciekawie było oglądać sceny, które wydawało się, że idą w jedną stronę, a zmiana emocji kierowała scenę na zupełnie nowe tory.

Przyszedł czas na format Wojtka Tremiszewskiego. Jego format miał bardzo wyraźną ramkę. Wszystkie postaci znajdują się w hotelu, do którego przyjeżdża „gość arystokratycznego pochodzenia”. Oprócz archetypowych postaci, takich jak portier czy pokojówka, mieliśmy między innymi doktora czy diabła. Każda z postaci miała silnie nakreśloną osobowość, co w dużej mierze sprzyjało odbiorowi. Ciekawostką było to, że w połowie spektaklu zarządzona została przerwa. Po przerwie improwizatorzy kontynuowali historię w bardzo dobry sposób, efektywnie rozwijając wątki i postaci. Jedyną bolączką spektaklu było zakończenie, a w zasadzie jego brak. Nawet wejście Wojtka Tremiszewskiego w tle i sygnalizowanie końca spektaklu improwizatorom nie pomagało. Nie zmienia to faktu, że spektakl można zaliczyć do udanych.

Ostatni spektakl należał do Gosi Tremiszewskiej i jej grupy. Gosia stwierdziła, że nie będzie tłumaczyć na czym polega format, tylko od razu przejdą do grania. Głównym założeniem formatu była tajemnicza postać, która pojawiała się w różnych wątkach i coś do nich wnosiła. Brak wyjaśnienia zasad formatu mógł wpłynąć na odbiór spektaklu. Publiczność nie była w pełni skupiona na oglądaniu, gdyż jednocześnie próbowała zrozumieć na czym polega format. Duży plus dla Gosi za wykorzystanie krzeseł w spektaklu. Każde miejsce akcji miało swój „rozstaw” krzeseł, dzięki czemu nie było wrażenia, że wszystko dzieje się w jednym miejscu.

Tym spektaklem zakończył się II Trójmiejski Festiwal Improwizatorów „Podaj Pagaj”. Każdy z pięciu spektakli wyróżniał się jakimś aspektem na tle innych. Takie inicjatywy pokazują, że nawet pomimo różnego doświadczenia scenicznego improwizatorów, można stworzyć ciekawy spektakl. Trójmiasto jest od lat prężnie działającym ośrodkiem improwizacji w Polsce. Inicjatywy takie jak „Podaj Pagaj” świetnie promują ideę współpracy między grupami. To coś, czego inne ośrodki impro mogą pozazdrościć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.